Blästring med sand tar effektivt bort rost

Vi använder oss av sandblästring när vi tar bort rost. Det är den mest effektiva metoden för rost borttagning, resultatet blir ren plåt. När vi har blästrat bort rosten måste ytan epoxi grundlackas i flera lager och när ytorna sedan är torra kan man fortsätta vidare med exempelvis en rostskyddsbehandling eller lackning beroende på vilken yta som blästrats. Epoxi grundning är otroligt stark grundfärg som ger ett optimalt skydd för plåten. Det finns flera sätt att åtgärda rostangrepp, i dem flesta fall funkar blästring bra om inte det är för grav rost och byte av plåt görs istället. Då vi även svetsar kan vi åtgärda dem arbeten som kräver det också.

Hur lång tid tar det att blästra underredet?

Allt beror på hur mycket som ska blästras. Vid blästring utgår vi alltid från att vi behöver ha bilen inne i minst 2 dagar. Under dag 1 påbörjar vi all demontering och avslutar med en ordentlig tvätt. Under natten torkar bilens underrede så att vi dag 2 kan maskera bilen och detaljer som inte ska blästras för att sedan påbörja själva blästringsarbetet.

Vad kostar blästring av underredet?

För att vi ska kunna lämna ut ett korrekt pris för blästring av underredet utför vi en besiktning på ca 20 min för att kunna fastställa roststatus på bilen. Vi går då tillsammans igenom bilens hela underrede och efter utförd besiktning lämnas prisförslag samt vilka åtgärder vi rekommenderar. Våra besiktningar är alltid kostnadsfria och ej bindande.

Lite nya exempel bilder på blästrade och epoxi grundlackade ytor:

Bilderna nedan visar bland annat en Mitsubishi L200 från 2004 som vi har blästrat och grundlackat med epoxi, en Hummer H2 från 2007 samt skyddsplåt och fälg.

blästrat underrdet och epoxigrundlackat

blästrad och epoxigrundlackad framvagn

blästrad och epoxigrundlackad bakvagn

 

blästrad och epoxigrundlackad bakvagn 2

 

blästrad och epoxigrundlackad motorskyddsplåt

 

blästrad och grundlackad bakvagn 3

 

blästrad och epoxigrundlackad fälg

 

Här kan du se några exempel på för och efterbilder:

Denna bil är ca 6-8 år gammal och här kan man se höger hjulhus bak.

Rost i hjulhus på balk, fjäder, stötdämparfäste och stötdämpare

Rost i hjulhus, förstorad bild på fjäder, balk, fjärbensfäste

Såhär ser det ut när man börjar sandblästra bort rosten. Se nedan:

Blästrad balk, stötdämpare och fjäder i hjulhus.

Förstorad bild efter blästring på balk och fjäder i hjulhus.

Här nedan har vi grundlackat efter att vi är färdiga med blästringen. Se nedan:

Bild efter lackning på balk, och fjäder i hjulhus.

Efter grundlackning av balk, fjäder, stötdämpare och länkarm i hjulhus.


Rostig dragkrok:

Rostig dragkroksbalk

Bild på rostig dragkroksbalk från sidan

Här nedan ser man hur det ser ut efter blästring.

Blästrad dragkroksbalk, bild tagen från sidan.

Blästrad dragkroksbalk

Grundlackning:

Grundlackad dragkroksbalk

Grundlackad dragkrok, bild tagen framifrån.


Blästringsarbete dragkrok från 2013-09-27

Rostig dragkrok

Rostig dragkrok, bild tagen från sidan.

Blästrad dragkrok

Blästrad dragkrok, bild tagen från sidan.

Grundlackad dragkrok

Grundlackad dragkrok, bild tagen från sidan.

 

 

Reco

Tectylstockholm